středa 4. května 2016

Záhada rozluštěna

Rodina Benešova pochází z Tábora v ČR. V roce 1861 Nealův pra-pra dědeček František Beneš koupil lístky na loď, sbalil kufry, manželku Barboru, dvě děti a odjel s nimi do Ameriky, kde ve Wisconsinu začali nový život a kde dodnes pokračuje rod Benishů. Několikrát jsem se Neala ptala, proč jeho předci tehdy odjeli, jaký k tomu měli důvod? Nikdo ale dnes už neví... ovšem Neal na to včera přišel!

Občas se mě Neal ptá na nějaká česká slovíčka, aby trochu pronikl do svého "pra-pra rodného" jazyka :-) Takže když bylo například Pálení čarodějnic, vysvětlovala jsem, že bysme si měli udělat oheň, a tak jsem si zapálili krb. Nebo se mě minulý týden zeptal, jak se řekne česky Thuersday, tak jsem se ho snažila naučit čtvrtek. Taky mu vysvětluju, proč sestra moji neteř Ladušku furt nazývá Ještěrka. Naše oblíbené slovo zmrzlina už umí říct bez problémů (to jste sami mohli slyšet na popcornovém videu :-). A včera to vyvrcholilo, když jsem mu překládala "closed"... říkám zavřeno. Neal se to snažil vyslovit, ale je to děsně složité, pokud je tam ř, č, ž, š, ch, h a pokud je to spojeno ještě s další souhláskou, tak je to konec. Nikdy jsem to moc nepozorovala, ale samohlásek v někerých českých slovech je fakt málo a pak to cizinec prostě nevysloví.

Neal: "Jak se řekne česky closed"?
Já: ... "zavřeno", to je jednoduché.
Neal:  "safešeno"? ... Nejde mu to vyslovit...
Já: opakuju "zavřeno"
Neal: "safšeno? pch, todle se nikdy nemůžu naučit"!
Já: Opakuju... "za-v-ře-no... dyť seš původem Čech, to přece musíš umět vyslovit!" :-)
Neal: "zaveženo?... Jak to mám vyslovit? kde je nějaká samohláska? Proč nemáte ve slovech žádné samohlásky??"
Já: "Jakto? Jsou tam 3 samohlásky... zA-vřE-nO!" :-)
Neal: "Já Ti řeknu, proč moji předci odjeli tehdy do Ameriky!... jeli hledat nějaké samohlásky!!" :-D :-D :-D


3 komentáře:

  1. Ale koukám, že ani za 150 let moc těch samohlásek nenašli... :-) Tak jim je prostě musíš přivést... :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Hlavně že našel Tebe. Ty se už o ty samohlasky postaras....;-)

    OdpovědětVymazat